Forside
Kurser og uddannelse
Airtrack
Luftredskaber
Brugte gymnastikredskaber
Cheerleading
Fitness
GymCards
Hjemmetræning
Håndredskaber
Idræts og redskabsgymnastik
Motorik og sansetræning
Måtter
Redskabsvogne
Reparation og service
Sjov og leg til gymnastik
Skumredskaber
Spejle og spejlvægge
Springbaner
Traditionelle redskaber
Trampoliner
Tilbehør
Gavekort
Blog
Flying Superkids samarbejde
Samarbejde med gymnastikkurser.dk
Vi er klar til DGI inspiration 2016
Info
Logo download
Salgs og leveringsbetingelser
Medarbejdere
Nyhed
Ny multiplint
Svejsning af airtrack
Ny fuldautomatisk blæser til gymnastik
Skolegymnastik
Vores nye gymnastiklager
chevron_rightInspirationsvideo
chevron_rightProduktvideo
shopping basket
Gymnashop logo
call Ring (+45) 30 23 79 00 - til kl. 21.00      local_shipping 1-3 hverdage på lagervarer

De 5 værste trænerfejl

De 5 værste trænerfejl

Vi laver alle fejl - Det er menneskeligt og naturligt! Selv de bedste gymnastikinstruktører fejler! Men vi kan måske lære af hinandens fejl? Her kan du læse om 5 fejl som er begået af forskellige trænere under træning af deres foreningshold.

1. Jeg truede mine gymnaster med en straf


Jeg trænede et børnehold - en sæk lopper som var svære at motivere til at lave andet end at springe. En gang kom jeg til at true dem med en straf for at få dem til at varme op. Jeg sagde til dem: “Hvis ikke I er med til opvarmningen, så tager vi slet ikke redskaberne frem” Der var selvfølgelig to, tre gymnaster som ikke ville være med til opvarmning, så stod jeg der og skulle vælge, om jeg ville fastholde min egen straf, eller være en vattet voksen med ligegyldige regler.
Senere har jeg været på kursus og lært nogle helt andre om mere motiverende måder at varme op og lave sjove aktiviteter, der ikke lige er spring, så nu er gymnasterne motiveret.
Jette, træner for puslingehold


2. Redskabsopstilling tog modet fra gymnasterne


Jeg trænede et springhold for 0.-2. klasse. Til en træning byggede jeg en redskabsopstilling som jeg selv havde prøvet på et hold jeg går på. Jeg brugte opstillingen nogle gange og stod selv som modtager. Da jeg en aften kom hjem efter træning, kunne jeg høre min egen stemme i hovedet “Prøv igen” “Spring nu til” “Kom nu, du kan godt” og så var det jeg kom til at tænke over, om den opstilling overhovedet duede til mine gymnaster, de kunne slet ikke få fart nok i benene. Senere har jeg dristet mig til at spørge på et kursus og kursusinstruktøren svarede. “Godt du stoppede med den opstilling, den er god til store juniorgymnaster eller voksne - husk, det er aldrig gymnasterne, men redskabsopstillingen der er noget galt med”
Martin, for springpiger 0.-2. klasse


3. Pressede mine gymnaster da vi kom under tidspres


Jeg havde et hold, hvor gymnasterne var vilde med at nørde i små detaljer og selv være med til udvikle sekvenser. Træningsaftnerne fløj afsted, og det var superfedt lige indtil jeg, i januar måned, kom til at kigge i kalenderen. Det gik pludselig op for mig, at vi kun havde 7 træninger tilbage før første opvisning. Gymnasterne havde kun lært en kort startserie og vi fik mega travlt med at få et opvisningsprogram færdigt. Glæden på holdet svandt i takt med at jeg stressede og pressede gymnasterne. Vi blev færdige, men det var bare ikke fedt - heller ikke ude til opvisningerne, hvor gymnasterne ikke følte sig sikre.
Jeg ville virkelig ønske jeg havde lært at arbejde med en sæsonplan og sætte et mål for hvad vi skulle arbejde med til de forskellige træninger.
Sofie, for rytmepiger 5.-7. klasse



4. Dårlig forberedelse gav dårlige træninger


Min værste trænerfejl ligger nogle sæsoner tilbage. Jeg havde sagt ja til at træne to hold i to forskellige foreninger. I begge foreninger var jeg en del af et trænerteam som jeg skulle planlægge træningerne sammen med. I det ene team gik det super godt, vi holdte planlægningsmøder og var gode til at fordele opgaver og ansvar i mellem os. Vi havde det virkelig sjovt sammen, og fandt på alle mulige skøre ting. I det andet team kunne vi aldrig mødes og træningerne blev planlagt et kvarter før gymnasterne kom. Der var mange misforståelser imellem os trænere og det smittede af på stemningen til træningerne. Selvom vi var erfarne trænere, så var det en kæmpe fejl, at vi ikke havde ordentligt materiale eller brugte tid til at mødes og forberede os.
Jacob træner på juniormix og springmix 3.-5. klasse



5. Jeg ville gerne hjælpe, men havde ikke nok at byde på


Min største trænerfejl var, helt klart, at jeg ikke havde nok at byde på. Vores forening, hvor mine børn går til gymnastik manglede akut en træner til et børnehold. Jeg lod mig overtale og ville også gerne hjælpe foreningen. Jeg fik sammensat et træningsprogram som jeg brugte, men efterhånden begyndte børnene at kede sig. Jeg forsøgte at udtænke et nyt program, men blev usikker på om det var godt nok, og om sikkerheden var i orden. Jeg synes jo ungerne er søde og sjove, så nu har jeg tilmeldt mig et kursus, så jeg kan få noget mere at byde på til næste sæson.
Trine, træner på spring og leg


6. Sled og slæbte til ingen nytte


Min største trænerfejl sidder lige her i ryggen. Jeg har båret på alt for mange gymnaster rundt i deres spring og det værste af det hele er, at de ikke har lært at springe springene selv. Jeg tænkte slet ikke over det før jeg fik ondt i ryggen. Nu har jeg lært at arbejde med redskabsopstillinger og organisere min træning så gymnasterne arbejder med springenes delelementer før det færdige spring.
Marlene, træner på spring 3


Hvordan undgår man fejl?


Alle trænere begår fejl og oplever af og til en dårlig træning, men mange fejl kan undgås hvis du er godt forberedt, rammer gymnasternes niveau og er god til at motivere dem.

Ofte vil gymnasterne blive modløse, ukoncentreret eller starte deres egne aktiviteter op, hvis de planlagte aktiviteter ikke rammer deres niveau eller timen er organiseret så der opstår meget ventetid.

kurser og uddannelser kan du få viden om konkrete øvelser som er målrettet forskellige aldersgrupper og gymnastiske niveauer.

Med Gymcards har du alle lege, opvarmningssekvenser, øvelser til håndredskaber, redskabsopstillinger til grundspring med videre samlet et sted.





Susan Tøttrup

Gymnastikkonsulent

susan@gymnashop.dk

tlf. 40 82 03 48




Claus Højen

Gymnastikkonsulent

claus@gymnashop.dk

tlf. 30 23 79 00