Forside
Børnegymnastik
expand_more
Luftredskaber
expand_more
Redskabsgymnastik
expand_more
Rytmisk Gymnastik
expand_more
Springgymnastik
expand_more
Trampoliner
expand_more
Fitness
expand_more
Cheer & Dance
expand_more
Alle Produkter A-Z
menu
shopping_basket
0
phone
Ring 30 23 79 00 - til kl. 21.00
shopping_basket
0
Login
done_outline
15018 glade kunder
star_ratestar_ratestar_ratestar_ratestar_rate
4.7
done_outline
20 års erfaring med gymnastik
done_outline
Egen fabrik til reparation og service

Lege


Her ser du alle øvelses kort under emnet. Download eller udskriv for at se hele beskrivelsen.

10-30

Sure sokker

I legen skal de sure sokker undgå at blive ‘vasket’ af en vaskemaskine. Vi træner udstrækning og sammenlukning, og alle muskler i forside og bagside bliver trænet.Der er en masse sure sokker og 1-2 vaskemaskiner.De sure sokker ligger på siden i den ene ende af legeområdet, og vaskemask
Download PDF / Udskriv
2-99

Pind-Kugle-Kryds legen

Pind-Kugle-Kryds-Legen er en kommando- ogreaktionsleg, hvor instruktøren siger og viser de forskellige positioner eller benytter billeder og terningerne.Spilstyreren giver kommandoerne PIND, KUGLE, KRYDS, SUPERMAND, SEJTKRYDS, LILLEPIND, VIPPE, VUGGE, SATELLIT og BRO. Deltagerne skal så lave de po
Download PDF / Udskriv
10-100

Mariehønefanger

Mariehønefanger er en fangeleg, hvor man skal ligge sig ned på ryggen og sprælle med arme og ben, når man bliver fanget.Vi træner færdigheder, som gør det nemmere at holde forside spændingen i de lukkede rotationer.Der vælges nogle mariehønefangere (det skal være et passende antal i forh
Download PDF / Udskriv
10-100

Hajen kommer

I legen skal hajerne fange guldfiskene. Guldfiskene starter med at ligge i  positionen supermand og bevæge armene og benene op og ned. Herved trænes rygmuskulaturen.Når fangelegen starter, løber guldfiskene i en retning og hajerne modsat. Dette træner rum og retningsforståelsen. Alle guldfis
Download PDF / Udskriv
8-100

Kunstner og skulptur

I legen er man sammen parvis. A er kunstner, B er modellervoks som kunstneren former til en  skulptur.Vi træner samarbejde og udfordrer stillingssansen, følesansen og labyrintsansen.To og to sammen. A er kunstner og B er modellervoks.B lukker øjnene og lader sig forme af A. Når A er færdig med
Download PDF / Udskriv
6-100

Udbryderkonge og indbrudstyv

I første runde skal udbryderkongen forsøge at komme ud af kredsen.I anden runde skal indbrudstyven forsøge at komme ind i kredsen.Vi træner samarbejde og udfordre stillingsansen, følesansen og labyrintsansen.6-8 gymnaster går sammen.1. runde:Udbryderkongen stiller sig i midten, de andre danner
Download PDF / Udskriv
__________________

Legens navn:

Kort beskrivelse:Legebeskrivelse:Rekvisitter:
Download PDF / Udskriv
8-100

Køb dit navn

Denne navneleg er god i starten af sæsonen, hvor gymnasterne ikke kender hinanden.I legen skal man tage kontakt til de andre gymnaster og sætte en øvelse i gang.Køb dit navn:Gymnasterne går rundt mellem hinanden og skal forsøge at købe alle bogstaverne i deres eget navn. Peter spørger en pi
Download PDF / Udskriv
6-10 i hver kreds

Navneleg i kreds

En sjov måde at få lært hinandens navne på, og få udfordret hjernen. Denne navneleg bygges op, så den bliver mere og mere udfordrende.Hvis gymnasterne kender hinandens navne i forvejen, går man hurtigt igennem første runde. Stå i en rundkreds, max 10 i hver kreds.Runde 1:1. person siger "
Download PDF / Udskriv
8-100

Tøjklemme fangeleg

Denne leg udfordrer rum-retningsfornemmelsen og kræver, at man kommer helt tæt på hinanden. I legen er alle mod alle, og man kan fortsætte med at lege med, selvom man mister alle sine tøjklemmer.Gymnasterne sætter selv tøjklemmerne fast på deres tøj. Snak med dem om at klemmerne kun skal s?
Download PDF / Udskriv
10-100

Krammetagfat

Denne leg kræver samarbejde og får pulsen op.Der vælges en eller flere fangere. Fangerne skal synliggøres med et farvet tørklæde i hånden eller anden form for markering.  Man kan undgå at blive fanget ved at sætte sin mave mod en anden mave og give en krammer. Man må kun stå med maverne
Download PDF / Udskriv
10-100

Hospitalsleg

Denne leg er god til at træne samarbejde.En nedspringsmåtte placeres midt på gulvet som hospital. Der vælges en eller flere fangere. Fangerne fanger de andre og smitter dem med sygdom. De syge lægger sig ned på ryggen og kan kun blive raske ved at fire andre hjælper hinanden med at bære dem
Download PDF / Udskriv
5-15

Den levende rullemåtte

I denne leg er der masser af kropskontakt. Gymnasterne kan få brug for lidt hjælp til at komme i gang og til at holde sig helt udstrakte, når de triller. Gymnaster ligger helt tæt, skulder ved skulder, på maven med hænderne over hovedet. Tilsammen danner de den levende rullemåtte.En ad gange
Download PDF / Udskriv
6-20

Vaskehal

Denne leg giver god anledning til at snakke med gymnasterne om, at det skal være rart at være bil og køre gennem vaskehallen. Legen kan bruges fra puslinge til juniorgymnaster. Gymnasterne sidder på knæ på to rækker over for hinanden. På skift kravler en gymnast ind i vaskehallen. De andre
Download PDF / Udskriv
2-100

Mik & Mak

Kommandoleg hvor der arbejdes med kropspositioner og samarbejde. Mik og Mak:Gymnasterne går sammen to og to, den ene hedder Mik, den anden Mak.Træneren giver nu forskellige kommandoer, som Mik og Mak skal udføre hurtigst muligt. Hvis træneren siger Mik rundt om Mak, skal Mak stå stille og Mik
Download PDF / Udskriv
2-100

Tæl til tre med pind - kugle - kryds

Denne leg kan bruges som en aktiv pause i timen. Legen kræver koncentration, men giver ofte også anledning til et grin.Niveau 1:Stå overfor hinanden to og to (A og B)A siger 1B siger 2A siger 3B siger 1 og så videreNiveau 2:Tallet 1 skiftes ud med kropspositionen "Pind" (strakte arme over hovede
Download PDF / Udskriv
10-100

Lorteleg

I denne leg kæmper alle mod alle for at undgå at stå med "lorten".Legen kræver rekvisitter, der kan symbolisere forskellige lorte.T-shirts = slasket lortDel af skumplint = stor lortSkumbold = lille lortBamse = nuttet lortSjippetov = lang lortSmå bolde = kaninlortDer spilles musik under legen, f
Download PDF / Udskriv
8-100

Rytme-tafat

Denne fangeleg sætter også gang i kreativiteten. Rytme-tafat:Start med at give holdet et halvt minut til at finde på et dansetrin, gerne med et personligt præg. Der vælges et passende antal fangere.Når en gymnast bliver fanget, skal hun lave sit dansetrin, indtil der kommer en anden gymnast
Download PDF / Udskriv
2-100

Ninja skole

I legen dyster to ninjaer mod hinanden i forskellige styrkeøvelser. Træneren er ninjamester.Ninjaerne går på ninjaskole og står hver dag op til en ny dyst. De 2 ninjaer kæmper nu om at være den bedste ninja. Sejren fejres højlydt. Ninjaerne lægger sig overfor hinanden i deres bedste sovep
Download PDF / Udskriv
2-50

Robotleg

Hvem er den sejeste robotfører, og hvilken robot kan lave flest forskellige bevægelser?Deltagerne bliver sat sammen 2 og 2. Den ene er robotfører og den anden er robot. Føreren skal nu sætte robottens krop igang med forskellige bevægelser. Ved et signal kan føren går ud til andre robotter o
Download PDF / Udskriv
5-50

Kaptajnen kommer

Legen er en kommandoleg, hvor vi alle befinder os på et sørøverskib.Alle matroserne er bange for kaptajnen på skibet, og derfor bliver alle styrmandens kommandoer udført hurtigt og præcist.Spilstyren (en instruktør) er styrmand på et stort sørøverskib.Spilstyren giver forskellige kommandoe
Download PDF / Udskriv
2-100

Træk og skub

"Træk og skub" består af dyste, som udføres to og to. Legen er sjovest, hvis de to der dyster, passer sammen i højde og drøjde. Træk og skub:Stå på hver sin side af en streg. Hold fast i modstanderens højre hånd og forsøg at trække modstanderen over stregen. Næste dyst er med venstre h
Download PDF / Udskriv
5-30

VIP & Bodyguard

Hvem kan beskytte en VIP med en super FAN?I gruppen vælges en fan og en VIP. De resterende er bodyguards og danner en kreds og den der er VIP.Den person der er fan, skal nu forsøge, at rører den som er VIP. Det er dem som er bodyguards opgave at forhindre det sker. Den eneste regel der er, er at
Download PDF / Udskriv
10-100

Ståtrold

En fangeleg med højt aktivitetsniveau.Instruktøren kan vælge at ændre på opgaven, som skal løses for at befri et par. Ståtrold:Der vælges et passende antal fangere, som fanger de andre gymnaster i et afgrænset område. Når man er fanget stiller man sig i bredstående og kan befries ved,
Download PDF / Udskriv
10-20

Baywatch

Pas på hajerne og råb på hjælp fra livredderne.Alle deltagerne er badegæster, de sidder rundt om en faldskærm med begge ben inde under den. Der vælges en eller to, der skal være hajer og en til to der skal være livreddere.Hajerne ligger under faldskærmen og livredderne går rundt om badeg?
Download PDF / Udskriv
2-30

Mærk en figur

Hvordan mærkes en figur og kan du kopiere den med din krop?Deltagerne er sammen to og to. Den ene skal forme en figur med sin krop og den anden skal med lukkede øjne mærke hvordan figuren er.Personen med lukkede øjne skal kopiere figuren med sin egen krop. Det skal være med lukkede øjne hele t
Download PDF / Udskriv
10-100

Sprællemands fanger

Denne fangeleg er en udvikling af ståtrold. Gymnasterne skal både holde øje med fangeren og de deltager, som er blevet fanget. I beskrivelsen er det øvelsen "sprællemand", der er brugt, men den kan skiftes ud med mange andre øvelser. Sprællemandsfanger:Der vælges et passende antal fangere,
Download PDF / Udskriv
10-100

Fange haler

Denne leg kan bruges til alle aldersgrupper.Der skal bruges minimum samme antal haler som der er deltagere i legen. Med de yngste gymnaster er det en god ide at have ekstra haler, så gymnaster, som mister en hale, kan få en ny. Fra skolealderen kan reglen være, at man kun får en ny hale, hvis m
Download PDF / Udskriv
minimum 5

Navneleg med tre bolde

Denne leg kan gøres mere og mere udfordrende. Start med 5-6 personer i hver kreds, senere kan kredsene gøres større. Start med en enkelt bold og sæt efterhånden flere bolde ind i legen. Navneleg med tre bolde:Der skal bruges tre bolde i tre forskellige farver. 1. runde: Rød bold.Bolden kaste
Download PDF / Udskriv
10-100

RÆV & ULV fangeleg

I denne fangeleg arbejdes der med overblik og samarbejde.Deltagerne skal undgå at blive fanget, hvilket er svært, da der både er en RÆV og en ULV. RÆV og ULV: Der er to fangere, en ræv og en ulv.  RÆVEN  kan fange alle der er alene og grupper på tre.ULVEN kan fange alle der er alene  o
Download PDF / Udskriv
3-50

Kongens efterfølger

Den gode leg, hvor en gymnast vælges som konge og de andre skal efterabe kongens bevægelser.Deltagerne inddeles i mindre grupper 3-5 i hver gruppe. Den forreste i rækken er konge og de andre skal følge efter kongen. Den forreste bestemmer, hvor skal række bevæge sig og hvordan skal række bev?
Download PDF / Udskriv
Mindst 4

Vælt en ko

Styrke og kamplege hvor det er vigtigt at samarbejde. Gymnasterne går sammen i grupper på 4.3 fra gruppen går sammen om at være ko. De stiller sig tæt sammen i en cirkel, og med armene omkring sidemanden. De skal holde rigtigt godt fast, så de står meget sikkert på gulvet. Den 4. person er
Download PDF / Udskriv
10-40

Politi & Røver.

Gymnasterne deles i to grupper. De bevæger sig rundt mellem hinanden og højt tempo modarbejder de hinanden. Alle deltagerne bliver inddelt i to hold, Politi & Røvere. På legeområdet er der spredt kegler ud, nogle står op og nogle ligger ned.Opgaverne i legen er at Politiet skal rejse keglern
Download PDF / Udskriv
Fysisk, sansemotorisk, kognitiv

Stopdans til musik

Denne leg kan bruges til alle aldersgrupper. Musikken og opgaverne vælges, så de passer til gymnasterne. Inden musikken starter, fortæller træneren hvad gymnasterne skal gøre, når musikken stopper. - Når musikken stopper skal alle stå på et ben - Når musikken stopper skal alle sidde kun p
Download PDF / Udskriv
minimum 16

Pind, Kugle, Kryds Hvem fanger terningen

I denne leg får gymnasterne arbejdet med de forskellige kropspositioner fra pind, kugle, kryds princippet, men handler også om at være hurtig. Pind, Kugle, Kryds Hvem fanger terningenDeltagerne står i en kreds rundt om en terning med billeder af pind, kugle, kryds og en stjerne. Deltagerne dele
Download PDF / Udskriv
minimum 16

Stjæle guld

Denne leg er en form for udvidet stafet, hvor der kæmpes på to forskellige måder.Stjæle guldHoldet inddeles i grupper med 4-8 i hver gruppe. Midt på gulvet placeres et tøndebånd med bolde, ærteposer, aviskugler eller lignende. Alle grupper får udleveret et tøndebånd som lægges på gulve
Download PDF / Udskriv
minimum 8

Kaos

Kaos er en super sjov indledning på en god gymnastiktræning. Kaosleg:Alle står i en rundkreds. Den enkelte vælger en tilfældig person i kredsen, som hun skal rundt om, opgaven skal løses uden at tale med hinanden og så hurtigt som muligt.  Træneren tæller ned fra 3 og alle skal nu rundt o
Download PDF / Udskriv